Selectie erp en crm systeem

Orientatie en Selectie ERP en CRM systeem


We helpen we bedrijven van oriëntatie naar Selectie van de juiste bedrijfsoplossingen en partners  

Orienteer op een nieuwe bedrijfsoplossing, ERP systeem of CRM systeem

Veel  bedrijven zijn onvoldoende voorbereid zijn als het gaat om de selectie en implementatie van ERP of CRM systemen. Vanuit onze ervaring als software leverancier werd ons duidelijk dat veel bedrijven wel begrepen dat hun systeem end-of-life was of niet voldeed maar pas na de keuze van software leverancier echt gingen nadenken dat leidt tot onnodig hoge kosten en niet waargemaakte verwachtingen.

Een goede oriëntatie en selectie kan veel ellende later voorkomen! Daarmee kunnen we u dus verder helpen
In de oriëntatiefase beginnen we daarom bij het in kaart brengen van de bedrijfsprocessen en de organisatie en het bijbehorende besturingsmodel. Wat zijn de bedrijfsdoelen en wat vraagt dit qua aanpassingen. Wat zijn de huidige knelpunten en problemen.  

Volgende stap is het verdiepen van de vraag door te bepalen wat de wensen en eisen zijn van de ondersteunende functies gerelateerd aan de desbetreffende processen en de prioriteit.

Op basis van bovenstaande hebben een redelijk begrip van wat de Scope is en verder bespreken we wat mogelijk is qua budget.

Het selecteren van de juiste oplossing en partner


Na de oriëntatie fases waarbij we een duidelijk idee hebben van een doel, scope en budget gaan we verder met de selectie process, opstellen van RFI en longlist, het selecteren van kandidaat oplossingen en leveranciers die hun oplossingen mogen presenteren tot en met offerte en contracteren.

Onze aanpak

RFI en Longlist

Op basis van de Scope, budget, het bedrijsmodel en te ondersteunen processen en de wensen en eisen wordt duidelijk waar we moeten zoeken qua oplossing en partner.


  • Welke partijen zijn actief in uw branche?
  • Welke oplossingen kunnen mogelijk passen?
  • Wat zijn onze ervaringen?

Het doen van een longlist is om mogelijke passende partijen en hun oplossingen uit te nodigen om een voorstel te doen.


Het RFI document stellen we op om de leveranciers op een gestructureerde wijze te kunnen laten antwoorden op de vragen die van belang zijn bij de selectie zoals:

  • Wat zijn de kosten voor implementatie, onderhoud, licenties of diensten
  • Hoe goed sluit de oplossing aan op de wensen en eisen
  • Wat is hun aanpak en planning
  • Referenties

Demo en Proof of Concept

Omdat een presentatie op papier heel wat anders is dan zien hoe het systeem in het echt werkt is een demo van een geselecteerde kandidaat essentieel.


Om uw bedrijf echt tot leven te brengen in een demo i.p.v. een functies en feauture show is het van belang om een demo script op te stellen.


Het doel van een demo script is om  kandidaat leverancier te kunnen uitnodigen om in een workshop een demo te geven aan de hand van het demo script. Op deze manier zijn de leverancier beter te vergelijken en worden de voor uw bedrijf relevante processen getoond.


Voor bepaalde kritische zaken kunnen we ook een proof of concept uitwerken die we eerst willen zien werken. Denk daarbij een hoog volume facturatie proces of een kritische integratie. 

RFP en Shortlist

Aan de hand van een beoordeling van de antwoorden op de RFI gaan we samen aan de slag om te komen tot een shortlist van partijen. Bij de beoordelen kunnen we inschatten met onze ervaring wat de gaten zijn in de beantwoording en hoe zwaar deze zagen wegen.


Partijen die we op de shortlist zetten wordt gevraagd om de RFP te beantwoorden. De beantwoording op de RFP is belangrijk omdat deze later een onderdeel van het contract moet gaan vormen en dus niet vrijblijvend is voor de leverancier. Als basis voor de RFP dient de RFI alleen vragen we nu meer dan een prijsopgave we willen een bindende offerte. Ook zullen we bepaalde blind spots die we hebben geidentificeerd tijdens de demo en in de beantwoording meenemen.


We bieden de mogelijkheid van vragen van leveranciers en faciliteren eventuele extra gespreken.


Indien noodzakelijk zullen we extra demo's of workshops vragen

Project plan en Contract

Samen met uw bedrijf nemen we de beantwoording door en stellen daarvoor een vergelijk op waardoor goed inzichtelijk is wat de voor en nadelen zijn van een bepaalde oplossing en leverancier.


We onderzoeken voor de finalisten de referenties en plannen een referentie bezoek.


Met de finanlist(en) gaan we dan de fase contractering in. Afhankelijk van de complexiteit zullen we mogelijk een contract aangaan voor diagnose om voor bepaalde zaken verdieping te krijgen of we contracteren per fase. Het projectplan wordt samen met de beantwoording van de RFP een onderdeel van het contract.


We beoordelen ook de contracten en standaardvoorwaarden en (ondersteunen) u in de contractonderhandeling

Bent u geïnteresseerd in onze diensten? Wij helpen u!

Wij willen precies weten waar u behoefte aan hebt, zodat wij u de optimale oplossing kunnen bieden. Laat ons weten wat u wilt en wij zullen ons uiterste best doen om u van dienst te zijn. 
Een afspraak boeken
Share by: